Charakterystyczne kierunki architektoniczne okresu międzywojennego

Opublikowano: 25 kwietnia 2017

Architektura międzywojnia to przede wszystkim nowatorskie rozwiązania, które zmierzały do połączenia estetyki z maksymalną funkcjonalnością. Twórcy tego okresu w dziedzinie budownictwa mieszkalnego starali się rozwiązać problem wielkich skupisk ludzkich i stworzyć takie propozycje budowli, które mogłyby pomieścić dużą liczbę mieszkańców. Z drugiej jednak strony pojawiły się tendencje takie jak: puryzm, charakteryzujący się unikaniem form przeestetyzowanych i nadmiernie zdobionych czy organicyzm. Jako materiał w budownictwie zaczęto wykorzystywać żelbeton, a także tworzyć jasne kompleksy, wykorzystując szkło i światło słoneczne.

Głównymi przedstawicielami puryzmu architektonicznego byli Charles Le Corbusier i A. Ozenfant. Tendencja ta zmierzała do maksymalnej prostoty i funkcjonalności projektowanych budynków. Le Corbusier, francuski architekt, tworzył słynne „szklane domy XX wieku”, a więc budynki będące harmonijną kompozycją zieleni, przestrzeni i oświetlenia. Uważał, że nowoczesna architektura powinna opierać się na pięciu zasadach: stosowaniu słupów szkieletowych, swobodnych planach kondygnacji, szerokich, dużych oknach, płaskim dachu i rynnach wewnętrznych. Najważniejszym przedstawicielem tak zwanej architektury organicznej był natomiast Amerykanin Frank Lloyd Wright.

Główną ideą tego prądu była nie tyle funkcjonalność i prostota jak u Le Corbusiera, ale zharmonizowanie budynku z jego naturalnym otoczeniem, a także odpowiednia ornamentyka. Znane budowle projektu Wrighta to Fallingwater w stanie Pensylwania – konstrukcja domu komponującego się z naturalnym strumieniem – oraz Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku (w kształcie spirali).

W Niemczech z kolei działała znana szkoła Bauhaus założona przez Waltera Gropiusa w Weimarze. Głównym założeniem tego kierunku było połączenie techniki architektonicznej z artyzmem. Ponadto chodziło tu o maksymalna standaryzację budownictwa. Ważną rolę odgrywała estetyka abstrakcjonizmu, a także przekonanie, że przestrzeń wpływa na myślenie i działanie ludzi. Swoista filozofia tej szkoły wpłynęła na projektowanie budowli mieszkalnych.

Zobacz również


Studium postaci
Studium ludzkiej sylwetki jest podstawowym i niezwykle ważnym ćwiczeniem w nauce rysunku. Dzięki niemu rozwijamy zdolność obserwacji,...
Więcej
Systematyczność w rysunku
Jeśli chcemy widzieć długotrwałe efekty naszej nauki, należy podejść do niej systematycznie. Z rysunkiem jest podobnie...
Więcej

Dlaczego my?


Sprawdź opinie o SEALART

Aktualności


Plenery rysunkowe 2021
Szanowni Rodzice, Drodzy Kursanci, rozpoczynamy darmowe plenery rysunkowe dla wszystkich naszych uczniów. Plenery rysunkowe to...
Więcej
Wartość w Architekturze | Spotkanie „O przestrzeni publicznej”
O przestrzeni publicznej – w trzeciej dyskusji z cyklu Wartości w architekturze miesięcznika „Architektura-murator” Miesięcznik „Architektura-murator” wraz z serwisem Architektura.murator.pl zapraszają na...
Więcej
Piknik w parku Obwodu Praga
Jak co roku czerwiec to miesiąc pełen atrakcji 😁 Od 19.06 rozpoczynamy plenery rysunkowe [informacja...
Więcej
Szanowni Rodzice, Drodzy Kursanci, w dniu: 03.06.2021 (czwartek) – Boże Ciało Szkoły Sealart będą NIECZYNNE. W pozostałe...
Więcej

Partnerzy


Nasze placówki