Jaki wpływ ma nauka rysunku na rozwój dziecka?

Opublikowano: 31 stycznia 2020

Rysunek jest w rozwoju dziecka jedną z pierwszych i najważniejszych form wyrażania siebie. Pierwsze próby pojawiają się bardzo wcześnie. Początkowo są one oczywiście dość nieudolne i sprowadzają się do testowania rozmazanej kreski czy kolorów. Dziecko rysuje nieokreślone kształty, wraz z upływem czasu pojawiają się jednak coraz większe umiejętności.

Zabawa

Rysunek dla dzieci początkowo jest niczym więcej, jak zabawą. Nie ma określonego celu i można go porównać do badania wszystkich innych przedmiotów, które dziecko obraca w rączkach, rozrzuca i układa po swojemu. Kreślenie kształtów na kartce papieru jest frajdą samą w sobie, maluch nie pojmuje bowiem efektu, czyli tego, że przytknięta do kartki kredka pozostawia na niej ślad o określonym kształcie.

Bazgrota

To pojęcie wkracza w rozwój dziecka przed upływem pierwszego roku życia, czasem nieco później. Rysowane linie nie są wówczas wciąż określone, dziecko zyskuje na tym etapie już jednak świadomość efektu, który wywołuje. Wyraźnie dostrzega, że przyciśnięta i ciągnięta po papierze kredka pozostawia po sobie znak. To fascynuje dziecko i skłania do kolejnych prób i testowania. Co istotne, około pierwszego roku życia pojawia się również umiejętność prawidłowego chwytu, to dzięki niemu dziecko jest w stanie prowadzić kredkę po kartce.

Etap bazgroty trwa dość długo i ma kolejne fazy. Pojawia się koordynacja oko – ręka i następuje wiele zmian w rozwoju ruchowym. Już na tym etapie życia małego człowieka możemy stymulować chęć rozwoju w tym kierunku, zachęcając dziecko do kolejnych prób i zabaw artystycznych.

Kształty

W kolejnych etapach rozwoju dziecko coraz lepiej zaczyna radzić sobie z definiowaniem kształtów i odwzorowywaniem ich podczas rysowania – pojawiają się kreski, kropki czy kółka. W kolejnych latach życia rysowanie staje się intencjonalne, dziecko zaczyna dokonywać skutecznych prób odwzorowywania na kartce tego, co widzi wokół siebie. Pierwsze rysunki są oczywiście przeważnie trudne do zdefiniowania. Rozwój grafomotoryczny jednak trwa, a umiejętności małego artysty dynamicznie rosną.

Około 5-6 roku życia dziecko tworzy już faktycznie zamierzone rysunki. Jego dzieła są wieloelementowe i w przemyślany sposób rozmieszczone – niebo znajduje się na górze kartki, trawa na dole, dostrzec można rozbudowaną świadomość kolorów, a rysunki są już konkretnym odwzorowaniem widzianego świata i rzeczywistości. Choć proporcje bywają jeszcze mocno zaburzone, dziecko wyraźnie stara się już je stosować. W dziełach pojawiają się już nawet najdrobniejsze detale.

Co daje rysunek?

Etapów rozwoju grafomotorycznego jest bardzo wiele, przez cały czas są jednak stymulowane podobne umiejętności.

Motoryka. Dziecko, które rysuje nieustannie ćwiczy sprawność motoryki małej – ręka coraz lepiej trzyma kredkę, jest w stanie coraz lepiej radzić sobie z przeniesieniem na papier tego, co chce narysować.

Kreatywność. Rysowanie jest niezwykle pobudzające twórczo. Nauka rysunku trwa długo, ale nawet na pozornie nieudolnych etapach, ma ogromne znaczenie dla wyobraźni dziecka. Dzięki rysowaniu mały człowiek poszerza swoje horyzonty, ma szansę przemyśleć każdy drobny element, który próbuje narysować. Jest to więc świetna motywacja do jeszcze bardziej wnikliwej obserwacji świata.

Koncentracja. Narysowanie całego obrazka wymaga skupienia i uwagi – a to, jak wiadomo, nie jest wcale dla dzieci łatwym zadaniem. Rysowanie wspaniale ćwiczy koncentrację, zachęcając do poświęcenia się jednemu zajęciu na kilka chwil dłużej.

Spostrzegawczość.  Żeby narysować konkretną scenkę, przedmiot czy osobę, trzeba się jej bardzo uważnie przyjrzeć. Rysowanie skłania dzieci do wnikliwej obserwacji tego, co je otacza. To bardzo skuteczny stymulator poznawania świata.

Pamięć. Podobnie, jak w przypadku spostrzegawczości, poznanie rysowanego obiektu przez obserwację, wymaga jego dokładnego zapamiętania. Próby odwzorowania tego, co się widziało, to doskonałe ćwiczenia dla pamięci.

Zajęcia pozalekcyjne?

Małe dzieci rysują sama z siebie, robią to bardzo chętnie i nie trzeba ich do tego specjalnie zachęcać. Na etapie edukacji przedszkolnej, zajęcia dla dzieci zawsze przewidują czas na rysowanie, w szkole są to już tylko lekcje plastyki, a później autonomiczna decyzja każdego człowieka. Czy warto więc zachęcić starsze dziecko do tego, aby poszło na kurs rysunku? Zdecydowanie tak!

Szkoła rysunku to miejsce, w którym dzieci mogą się bardzo wiele nauczyć. Kształtują swoje umiejętności, szlifują warsztat, zdobywają wiedzę, a wszystkie wymienione wyżej czynniki rozwojowe w dalszym ciągu są aktualne.

Zajęcia z rysunku to świetna forma spędzania czasu, która przynosi ogromnie wiele korzyści. Co więcej, w przyszłości może okazać się umiejętnością, na którą dziecko postawi edukacyjnie. Obok ogólnorozwojowych lekcji rysunku, młodzież może zapisać się na kurs na architekturę, kurs na ASP czy wybrać jedną z wielu innych dostępnych opcji – bardzo modny digital painting, concept art czy nowoczesny kurs grafiki.

Zobacz również


Rodzaje pędzli – czym się różnią i jakie należy wybrać?
Często myślisz, co by tu zmalować? Lubisz poznawać nowe techniki i doskonalić swój malarski warsztat? Zacznij...
Więcej
Wszystko o rysowaniu węglem
Kiedy myślimy o rysunku, oczami wyobraźni widzimy stary, dobry ołówek. Ale przecież nie samym ołówkiem artysta...
Więcej

Dlaczego my?


Sprawdź opinie o SEALART

Aktualności


Kochani, zapraszamy wszystkich pasjonatów rysunku, małych i dużych na pierwsze darmowe zajęcia w naszych szkołach. W związku z tym,...
Więcej
Szanowni Państwo, rozpoczęcie roku szkolnego w naszych szkołach odbędzie się: Warszawa Bielany (ul. Wólczyńska 55, 01-908...
Więcej
Warsztaty Animacji dla dzieci i młodzieży | 22.08.2020
Zapraszamy wszystkie dzieci i młodzież na wakacyjne warsztaty animacji. O warsztatach: Warsztaty animacyjne – wstęp do...
Więcej
Zapisy na nowy rok szkolny!
Szanowni Państwo, uprzejmie informujemy, że rozpoczęliśmy zapisy do grup na nowy rok szkolny 2020/21. Z uwagi...
Więcej

Partnerzy


Nasze placówki