Jak rysować i od czego zacząć?
Rysowanie z natury jest jedną z najprzyjemniejszych rzeczy jaką może doświadczyć zapalony rysownik. Niestety często zdarza się, że po wybraniu kadru, miejsca, pory dnia czy techniki często nie wiemy jak zabrać się za nasze dzieło, czy też od czego je zacząć. Głównym problemem, zwłaszcza dla młodych rysowników, jest różnorodność otaczającego świata. Siadając przed katedrą na rynku, niestety w naszym kadrze nie zabraknie takich elementów jak: znaki drogowe, samochody, posadzka chodnika czy przypadkowe postaci zakłócające harmonie wybranego przez nas obrazu. Biorąc pióro czy ołówek w rękę, należy się zastanowić co tak naprawdę jest tematem naszej pracy i jaki efekt chcemy uzyskać i ten właśnie efekt jest sztuką rozumnego rysowania. Jeżeli skupiać się chcemy na obiektach architektonicznych to one powinny być naszym punktem wyjścia. Najważniejszym jest proste ustalenie co jest centrum mojej pracy i zarysowanie na środku kompozycji „węzła” rysunkowego, stworzonego z głównych elementów.
Powinno się też pamiętać o tym aby na samym początku pracy nie skupiać się na szczegółach otaczającego nas krajobrazu. W pierwszych minutach najważniejsze jest przeniesienie na papier proporcji danego tematu, czy zależności między elementami, a nie detale czy ornament, które możemy zauważyć nawet ze znacznej odległości. Po wstępnym zakreśleniu szkicu kompozycji, warto jest też przemyśleć w jaki sposób chcemy podkreślić główny temat naszej pracy.
Rysując to my jesteśmy projektantami naszego dzieła, więc to od nas zależy odbiór danej pracy. Warto jest działać kontrastami. Jeżeli pozostawimy obiekt w linearnym szkicu, nie zapominajmy o podkreśleniu go przy pomocy dynamicznego, kolorystycznego tła. Pracując skrupulatnie w centrum kartki, dopieszczając obiekt o każdy detal, niepoprawnym jest dokładnie do naszej pracy ciemnego, zakłócającego odbiór tła.
Należy też wiedzieć, kiedy skończyć daną pracę. Nie jest sztuką zarysowanie całej kartki, a umiejętne „odpuszczenie” rysunku od centrum do zewnętrznych krawędzi kompozycji. Do takiej pracy możemy też dodać elementy urozmaicające kompozycję. Jeżeli wspomniane wcześniej znaki drogowe, czy samochody niekorzystnie wpływają na odbiór wybranego kadru, warto jest spróbować pokazać je na rysunku, jako mniejsze, przezroczyste, kolorowe, przykuwające wzrok elementy, które nie rzadko mogą nawet poprawić nam obraz rysunku.
Pamiętając o tych zasadach, rysowanie z natury stanie się łatwe i przyjemne. To my jesteśmy twórcami i to od nas zależy odbiór naszej pracy. Z takim podejściem nie trudno będzie stworzyć dzieło, warte uwagi nie jednego krytyka. Powodzenia!
Maria Grzeszczakowska 21.04.2016