Prezentujemy dzisiaj wybrane przez nas podstawowe zasady w malarstwie.
Odpowiedni wybór podłoża
Decydując się na konkretną technikę, musimy dobrać do niej odpowiednie podłoże. Na rynku dostępne są m.in. bloki rysunkowe/malarskie, przeznaczone odpowiednio do farb akwarelowych, akrylowych czy gwaszy. Różnią się one gramaturą papieru, teksturą, kolorem. Możemy zdecydować się także na podobrazie, które z łatwością dostaniemy w sklepie plastycznym. Dla bardziej wymagających artystów polecamy samodzielne przygotowanie podobrazia: zbicie konstrukcji z deseczek i naciągnięcie na nie płótna. Wtedy można dostosować je do konkretnych wymiarów. Oprócz tego, możemy malować praktycznie na każdej powierzchni, jeśli będzie ona uprzednio przygotowana (deska, tektura itp.).
Przygotowanie podłoża
Kupując gotowe podobrazie, będzie ono już wcześniej zagruntowane i można ten etap pominąć. Jeśli jednak sami przygotowujemy sobie podłoże, należy je odpowiednio zagruntować, np. nakładając na płótno żelatynę i później grunt malarski. Ułatwi to późniejszą pracę, farby będą się łatwiej nakładały i zużyjemy ich mniej, niż podczas malowania na niezagruntowanej powierzchni. Grunt można zastąpić białą farbą emulsyjną lub akrylową, jednak będzie to zdecydowanie mniej trwała metoda, ale z pewnością na początku przygody z malarstwem się sprawdzi. W ten sposób można spróbować zagruntować kartkę czy tekturę.
Kompozycja pracy
Kompozycja pracy będzie w malarstwie kluczowa. Elementy pracy muszą być zestawione w taki sposób, aby tworzyły harmonijną całość. Oprócz doboru odpowiedniego kadru, obraz trzeba zakomponować i zdecydować o podziale na plany. Na tym etapie określamy, czy obraz będzie stanowił kompozycję otwartą czy zamkniętą, statyczną czy dynamiczną itd. Dobry kadr i kompozycja to kluczowa rzecz, nie zapominajmy o tym.
Podrys
Podrys lub szkic to podstawowa czynność od której zaczniemy nakładanie farby na naszą pracę. Wbrew pozorom, nie zawsze musimy szkicować ołówkiem. Równie dobrze przy pracy malarskiej nada się do tego ciemna farba, dzięki której naniesiemy tylko najważniejsze elementy „budujące” kompozycję. Na przykład, malując pejzaż, nanosimy na pracę schematyczne pnie drzew, horyzont, ścieżkę, bez malowania szczegółów.
Wybór koloru: barwa, nasycenie, jasność
W następnym kroku określamy, jakie kolory znajdą się na naszej pracy. Warto w tym kroku posłużyć się kołem barw, które pomoże określić barwy zimne i ciepłe, czyli prościej mówiąc, nasycenie kolorów. Będzie to istotne przy wyznaczaniu planów i głębi pracy. Jako stopniowanie jasności koloru będziemy dodawać białego.
Podkreślenie planów
Znając już kolory, które będą znajdowały się na pracy, kształtujemy plany pracy, stosując ich różne odcienie. Przykładowo, na pierwszym planie kolory będą cieplejsze, bardziej nasycone, a im dalszy plan tym będą się rozmywać, będzie do nich dochodzić więcej bieli.
Technika nanoszenia farby
Zależnie od wybranej techniki, należy zaopatrzyć się w odpowiednie pędzle. Zupełnie inne pędzle zastosujemy do malarstwa akwarelowego i inne do olejnego. Oprócz szerokiego wyboru pędzli, możemy używać także szpachelki. Jest to ciekawa metoda ze względu na fakturę, która pozostanie na pracy. Można nakładać farbę formując dowolne zgrubienia, dzięki czemu końcowy efekt będzie zaskakujący.
Detale
Nie każda praca malarska musi być bogata w detale. Zależnie od tego, czy będzie to realistyczny obraz czy bardziej „wrażeniowy”, nasycenie detali będzie się różniło. W malarstwie realistycznym będziemy chcieli oddać dokładnie wygląd każdego z malowanych przedmiotów, natomiast w malarstwie wrażeniowym, będzie się liczył charakter pracy, oddanie kolorów i chwili, detale będą tu mało istotne.
Zabezpieczenie pracy
Zawsze warto pracę na koniec pokryć werniksem. Dzięki niemu, praca będzie odporna na działanie wilgoci i światła oraz dłużej zachowa trwałość. Werniks nada też pracy głębi. Każda technika malarska będzie wymagała innego rodzaju werniksu, dlatego należy dokładnie zapoznać się z produktem przed zastosowaniem go. Użycie werniksu przeznaczonego do farb akrylowych na pracy wykonanej akwarelą może ją zniszczyć.
Oprawa pracy
W celu jak najdokładniejszego zabezpieczenia pracy, polecamy oprawić ją i trzymać za szkłem. Taka oprawa podkreśla również wizualnie nasze dzieło, które prezentuje się bardzo elegancko i jest doskonałym pomysłem na prezent.
Więcej o malarstwie dowiesz się na naszym kursie: https://www.sealart.pl/kursy/kurs-malarstwa